Loading...

Πολυμέρη 51, 38222, Βόλος     (+30) 24210 36136

η Εθνική γιορτή της 28ης Οκτωβρίου μια διαπολιτισμική προσέγγιση

η Εθνική γιορτή της 28ης Οκτωβρίου μια διαπολιτισμική προσέγγιση

Οι Εθνικές γιορτές στο σχολείο μας - μία διαπολιτισμική προσέγγιση

Κάθε χρόνο ως εκπαιδευτικοί καλούμαστε να συμπεριλάβουμε στο πρόγραμμα μας τις εθνικές μας γιορτές και να διαπραγματευτούμε με τις τάξεις μας τόσο το περιεχόμενο όσο και τη στάση μας απέναντι στα ιστορικά γεγονότα ή στις ιστορικές «αλήθειες», την ιδέα που διαμορφώνουν τα παιδιά για την έννοια του «άλλου».

Στο σχολείο μας οι εθνικές γιορτές αντιμετωπίζονται ως αφορμές να ενισχύσουμε την διαπολιτισμική αγωγή που αποτελεί βασικό μέρος του εκπαιδευτικού μας προγράμματος.

Εστιάζουμε στα αγαθά της Ειρήνης, στα ανθρώπινα δικαιώματα και στα δικαιώματα των παιδιών, μέσα από project χρησιμοποιώντας το θεατρικό παιχνίδι, το παιδικό σχέδιο, τον καταιγισμό ιδεών, την παντομίμα, τις πλαστικές τέχνες…

Τα παιδιά αναπτύσσουν την έννοια της πολιτειότητας από πολύ νωρίς. Έτσι μαθαίνουμε να σεβόμαστε τον συνάνθρωπο - συμμαθητή μας  και να είμαστε «ο ένας για τον άλλον» και όχι απέναντί του. Προσδοκάμε οι αυριανοί ενήλικες - σημερινά παιδιά να προσπαθούν να κατανοήσουν τους άλλους πολιτισμούς αντί να τους αντιμάχονται και να φτιάξουν λιγάκι πιο όμορφο τον κόσμο μας. Άλλωστε ζούμε σε ένα κόσμο χωρίς σύνορα, όπου όλοι ανά πάσα στιγμή μπορεί να βρεθούμε «αλλού» ως οικονομικοί μετανάστες ή πρόσφυγες. Είμαστε τυχεροί που δεν βιώνουμε πόλεμο και επίσης τυχεροί που τυχαία γεννηθήκαμε στη χώρα μας. Ρατσισμός είναι να μισείς αυτό που τυχαία δεν είσαι. 

Στη δεδομένη ιστορική στιγμή με τον πόλεμο της Ουκρανίας να βρίσκεται στο προσκήνιο ως εκπαιδευτικοί νιώθουμε πως έχουμε μεγαλύτερο χρέος να προωθήσουμε τα ιδανικά της ειρήνης. Βλέπετε πως από τη μία στιγμή στην άλλη άλλαξε η ζωή των ανθρώπων μιας ολόκληρης χώρας.

Πως λοιπόν μπορούμε να προσεγγίσουμε τις εθνικές γιορτές σε ένα σχολείο που προάγει τη διαπολιτισμική εκπαίδευση των παιδιών χωρίς να προάγουμε άθελα μας το φανατισμό  και τον εθνικισμό;

Παρακολουθήσαμε όλα τα μαθήματα του κου Κώστα Μάγου, καθηγητή στο τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, συνεργαστήκαμε μαζί του σε επιστημονικές εργασίες και βασιστήκαμε σε σύγχρονα εκπαιδευτικά προγράμματα για να δομήσουμε το περιεχόμενο της προσέγγισης των εθνικών γιορτών στο σχολείο μας.

Προσεγγίσαμε το θέμα: «Πόλεμος ειρήνη» ανιχνεύοντας τις ιδέες τους σχετικά με τις δύο αυτές έννοιες έχοντας ως, αφόρμηση το παραμύθι «Ο Γλυκανάλατος πόλεμος» του Κώστα Μάγου.

Τα παιδιά εκφράστηκαν δραματοποιώντας σκηνές ειρήνης και πολέμου ακούγοντας μουσικά έργα συνθετών. Η μουσική ως μέσο μας ταξίδεψε σε τόπους που γεύονταν την ειρήνη ή υπέφεραν από τον πόλεμο, ενώ μέσω του χορού εξέφρασαν τα συναισθήματά τους τα οποία έγιναν δυναμικές ή απαλές κινήσεις. Δραματοποιήσαμε τις σκηνές του παραμυθιού που τα παιδιά επέλεξαν.

Η επόμενη αναπαράσταση των ιδεών τους ήρθε μέσω της πλαστικής τέχνης όπου κάποια από τα παιδιά έφτιαξαν την πιο προσφιλή κατασκευή τους  ένα κουκλόσπιτο για να εκφράσουν την υπέρτατη απεικόνιση στης ειρήνης -το υπνοδωμάτιο τους. Απεικόνιση που σηματοδοτεί το αίσθημα ασφάλειας που νιώθουν τα παιδιά στο κρεβατάκι τους. Φυσικά τα δικά μας παιδιά γιατί κάποια άλλα παιδιά δεν μπορούν να κοιμηθούν ήσυχα και ασφαλή ούτε στο δωμάτιο τους.

Το Jurassic World ήταν μία άλλη αναπαράσταση, γιατί για αυτά ειρήνη είναι να παίζουν το πιο προσφιλές παιχνίδι τους, ενώ άλλα εξέφρασαν την ίδια ιδέα μέσω του παιχνιδιού με minions ή με ένα παιχνίδι με τη γοργόνα.

Η αφήγηση παραμυθιών π.χ. («Ο σπόρος της ειρήνης» Pin Isabel)  προσπάθησε μέσω της μυθοπλασίας να κινητοποιήσει τα παιδιά ως προς την εξερεύνηση των αιτιών της έναρξης ενός πολέμου ή μιας διαμάχης. Οι συζητήσεις πήραν κι έδωσαν πληροφορίες, αναζητήσεις, απορίες, ιδέες. Καταγράψαμε τις ιδέες τους  οι οποίες μας βοηθούν να κατανοήσουμε τον ιδιαίτερο τρόπο που τα παιδιά αντιλαμβάνονται τον κόσμο γύρω τους.

Τα τραγούδια της ειρήνης ύψωσαν στον ουρανό τη φωνή μας για μια ζωή ήρεμη, όπου μπορούμε να πραγματοποιούμε τις ανάγκες μας, τα θέλω, μας τα όνειρά μας.

Εάν έχετε μεγαλύτερα παιδιά δικά σας ή φίλων σας θα ξέρετε ήδη πως τα παιδιά αυτά έχουν παρακολουθήσει πολλές εθνικές γιορτές κι όμως ακόμα μπερδεύουν την 25 Μαρτίου με την 28η Οκτωβρίου. Τα μικρά παιδιά θα ζήσουν πολλές εθνικές γιορτές, το ερώτημα είναι τι θα τους μείνει από αυτές και τις πολίτες θα γίνουν στο μέλλον.

Ολοκληρώνοντας το project: «Ειρήνη-Πόλεμος» καλέσαμε το συγγραφέα Κώστα Μάγο να παρουσιάσει το βιβλίο του και να συνομιλήσει με τα παιδιά, σε μια προσπάθεια επίλυσης των ερωτημάτων που έθεσαν ή θα θέσουν και τη μέρα της εκδήλωσης. Η θέαση του κόσμου από τα παιδιά αποτελεί ένα παράθυρο σε έναν κόσμο αγάπης, αλληλεγγύης, τρυφερότητας που όλοι και όλες είχαμε κάποτε, ως παιδιά, αλλά χάσαμε στο δρόμο της ενηλικίωσης.

Ο κόσμος μας μπορεί να γίνει πιο όμορος αν όλοι κα όλες μας το προσπαθήσουμε MAZI.

 

Με εκτίμηση

Έλενα Τριανταφυλλίδη